Ontwikkelen

2. Ontwikkelen

Om betrokkenen te informeren, betrekken en ondersteunen, hebben we in dit eerste jaar van het VIPP-programma veel informatie- en communicatiematerialen ontwikkeld. Zo zijn er films, animaties, factsheets, infographics, nieuwsbrieven en een webinar gemaakt.

De ontwikkelde materialen gebruiken we ook voor de trainingen die we vormgegeven hebben. In 2020 gaan we nog meer (verdiepende) trainingen en modules samenstellen.

Het research & development team heeft het “handboek interoperabiliteit” geschreven. Ook hebben de medewerkers verder gewerkt aan de vormgeving van de architectuur, oftewel de methode die VIPP Babyconnect gebruikt voor interoperabele gegevensuitwisseling. Deze methode is zichtbaar gemaakt in infographics en in een heldere uitleganimatie (zie hieronder).

Grote slag gemaakt bij Nictiz

Bij Nictiz is een grote slag gemaakt met het ontwikkelen van het Perinataal Webbased Dossier (PWD), dataset (kraam), zibs en standaarden. Lees hier meer over wat Nictiz doet voor de geboortezorg>>>

Knelpunten:

In 2019 signaleerden we de volgende knelpunten:

• De witte vlekken in gebieden waar geen RSO is om digitale gegevensuitwisseling te implementeren.
  • De samenwerking met leveranciers. Ook het maken van afspraken met hen verloopt langzamer dan verwacht.

Bovengenoemde knelpunten staan in 2020 hoog op de agenda bij het programmabureau én bij VWS.

Tip!

Kijk eens in onze toolkit: de meeste van de ontwikkelde middelen en materialen vind je hier terug.