Hard gewerkt aan kennisdeling

2. Hard gewerkt aan kennisdeling

Praktijkvoorbeelden

Samen met de regionale partnerschappen wordt er hard gewerkt aan het maken van praktijkvoorbeelden. Er wordt veel kennis ontwikkeld in de regionale partnerschappen die bezig zijn met het implementeren van digitale gegevensuitwisseling in de geboortezorg. Het is belangrijk dat die kennis gedeeld wordt, om van elkaar te leren, elkaar te stimuleren en nog beter samen te werken. Deze kennis hebben we gebundeld in vier praktijkvoorbeelden:

1. Hoe organiseer je een startsessie (planningsessie)?
  2. Waar moet een goed en kwalitatief dossier aan voldoen?
  3. Hoe kan digitale gegevensuitwisseling eruitzien (voorbeeldimplementatie)?
  4. Hoe kom je tot een architectuur en hoe maak je verbinding met het zorgproces?

Ga naar de praktijkvoorbeelden>>>

Trainingen en modules

Via trainingen dragen we kennis over en waarborgen we dit op de lange termijn. In 2021 hebben we twee e-learnings ontwikkeld, waarvoor accreditatie behaald kan worden. In de e-learning veilige digitale gegevensuitwisseling in de geboortezorg leer je wat de digitale uitwisseling inhoudt, wat de rol van VIPP Babyconnect is en wat de wettelijke kaders en standaarden zijn. De andere e-learning gaat over persoonlijke gezondheidsomgevingen (PGO).

Vragen die zorgverleners, cliënten en andere betrokken hebben over digitale gegevensuitwisseling en VIPP Babyconnect hebben we beantwoord in een videorubriek ‘Vraag Maar Raak.’
Ga naar de videorubriek>>>

Overleggen en kennistafels

Tijdens overleggen met regionale partnerschappen, projectleiders, zorgverleners, leveranciers en branche- en koepelorganisaties hebben we veel kennis gedeeld. De innovatie- en beheercyclus, die in 2021 steeds meer vorm kreeg, is de manier om de kennis in de toekomst te waarborgen. Daarnaast organiseerden we webinars en kennistafels om deelnemers te laten verdiepen in verschillende onderwerpen, zoals over de JGZ en geboortezorg, de innovatie- en beheercyclus, het oprichten van een projectorganisatie, geboortezorg als netwerkzorg, architectuur, PGO’s en over de DVZA.

Kraamzorgspecial

Aansluitend op de positieve ontwikkelingen binnen de kraamzorg heeft Kenniscentrum Kraamzorg (KCKZ) samen met VIPP Babyconnect een Kraamsupport special uitgebracht over veilige digitale gegevensuitwisseling, specifiek voor de kraamzorg.

Bekijk de special>>>